El Mont-roig que va inspirar Miró

mas_miro
MONT-ROIG DEL CAMP

No hi ha ningú que no conegui el món imaginari de Joan Miró, un dels màxims exponents del surrealisme a escala internacional. Potser molts tenim les seves imatges i escultures al cap o fins i tot hem visitat la Fundació Joan Miró ubicada a Barcelona. Però per conèixer l'univers originari de Miró, les seves arrels primigènies —de les quals deriva la seva obra posterior—, cal anar a Mont-roig del Camp, un deliciós poblet de la Costa Daurada.

El pare de Joan Miró era un ferrer de Cornudella del Montsant que a principis del segle XX es va traslladar a Barcelona, on va muntar un taller d'orfebreria i rellotgeria. Però quin era el vincle directe que unia el jove Miró amb Mont-roig del Camp? Doncs al 1911, la febre tifoidea el va obligar a marxar de Barcelona i instal·lar-se a la masia que el seu pare havia comprat als marquesos de Mont-roig del Camp.

Aquesta experiència va ser clau a la seva vida. Miró sempre va ser fidel a Mont-roig del Camp i la seva masia, a la qual hi anava cada estiu. "Tota la meva obra és concebuda a Mont-roig”, va dir l'artista. De fet, la trajectòria de Miró té a Mont-roig del Camp el seu inici, ja que va ser allà on va decidir que es dedicaria a la pintura. 

 

FOTO: @fundació_mas_miró

Quins eren els gustos culinaris de Miró?

Un cop, entrevistat per una periodista de la prestigiosa revista 'Vogue', Miró va dir que no li agradava el cordon bleu o els plats francesos més sofisticats i, en canvi, que era un gran devot de les olives arbequines, de la xatonada o de l'empedrat de mongetes, plats que encara es poden trobar en molts dels restaurants de la zona. Expliquen els crítics i historiadors que li agradava molt beure amb porró. Així que la pròpia vida de Miró ens ofereix una bona guia de què fer al territori.

Comencem per una mica de patrimoni, continuem amb una caminada i acabem amb un bon àpat?

Fem una volta per Mas Miró?

Visitar el Mas Miró pot ser una experiència per fer en família. Normalment s'organitzen tallers aptes pels més menuts i també visites teatralitzades. Acompanyats del seu masover, perquè ningú millor que ell coneix les anècdotes i històries que Joan Miró ha viscut a Mont-roig del Camp!

Conegut originàriament com a Mas d'en Ferratges, construït pels marquesos de Mont-roig del Camp, té espais majestuosos i també la casa dels masovers, inspiració per una de les obres més emblemàtiques de l'etapa figurativa de Miró, 'La masia', que actualment s'exposa a la National Gallery de Washington. Avui en dia, als camps que envolten el Mas Miró hi ha una plantació de productes ecològics cultivats per una empresa local pels quals s'hi pot passejar. A més, als terrenys de la finca s'ha intentat representar la diversitat natural que ha tingut el mas al llarg de la seva evolució: garrofers, oliveres, horta i ametllers configuren el paisatge de Mas Miró.

També aconsellem que, si podeu, us apropeu a la platja, a la plaça del poble o a l'església, espais que d'una manera o altra apareixen en l'obra de Miró. Hem de dir també que Miró forma part de la ruta El Paisatge dels Genis, juntament amb Gaudí, Casals i Picasso. 

Anem a l'Ermita de Sant Ramon? 

Molt a prop d'aquests espais descrits hi trobem una altre atractiu, molt idoni per esperits assedegats de plaer visual. L'Ermita de Sant Ramon no és un lloc massa conegut pels turistes, però creiem que val molt la pena perquè reflecteix l'austeritat, els colors i l'espiritualitat de la zona.

L'Ermita de Sant Ramon sembla desafiar la gravetat, ja que està situada justament al capdamunt d'una muntanya, sense massa perímetre al voltant, més enllà del buit de l'abisme. S'hi arriba a través d'un pintoresc camí des de la plaça de l'ermita de la Mare de Déu de la Roca, a la que està vinculada. Segons expliquen els experts, està documentada al segle XVI, i se la relaciona amb el món mariner, ja que la imatge de Sant Ramon de Penyafort fou trobada per pescadors. De pujada a l'ermita de Sant Ramon, també es pot fer parada a l'anomenat Fossar de les Monges, on hi destaca una creu de ferro forjat de cinc metres i mig d'alçada i d'uns 530 quilos.

Calçots, vi i pop a taula 

Entre Mont-roig del Camp i Miami Platja, s'organitzen al llarg de l'any diversos esdeveniments gastronòmics. Les Jornades Gastronòmiques del Calçot entre el febrer i març; les Jornades Gastronòmiques del Pop se celebren al juny; i les Jornades Gastronòmiques de la Cuina de l'Arròs, a la tardor.

A més, entre jornades gastronòmiques també se celebra la Fira del Vi, la Ruta Tapes i les Jornades de l'Oli Nou. També hi ha un Campionat de Patates Braves de Mont-roig i Miami Platja!

Així que no oblideu consultar l'agenda per veure què podeu menjar en cada època de l'any a la Costa Daurada. 

¡Síguenos!

Experience Cataluña

 

Descárgate la aplicación de móvil:

Minube cuesta dorada

Playas.es costa dorada
 

 

También nos encontrará aquí:

 

Què necessites?