Esports Senderisme
Ruta Joan Perucho (Pratdip)
Aquesta és una ruta que converteix el paisatge en un entorn llegendari, on els límits entre la ficció i la realitat no estan del tot clars. L'hem seleccionada perquè serà una bona manera de conèixer la comarca del Baix Camp i fer una incursió a l'encara desconeguda serra de Llaberia.
Confeccionada per l'organisme Muntanyes Costa Daurada, aquesta ruta està basada en la llegenda que diu que en les muntanyes que envolten Pratdip i Colldejou, a la Costa Daurada, s'hi amaguen els dips, uns gossets vampírics, negres, que atacaven els ramats i els homes ebris que voltaven de nit. La llegenda dels dips quedà immortalitzada en la novel·la 'Històries Naturals', de Joan Perucho, on el protagonista Antoni de Montpalau arrisca la vida per salvar el poble de Pratdip del malvat Dip, amb el rerefons de les guerres carlines.
Sortim del poble en direcció al cementiri, agafem a l'esquerra una sendera que baixa fins creuar el barranc de Santa Marina i anem pujant progressivament deixant enrere el poble de Pratdip. Arribem a una pista que seguim a la dreta, i continuem ascendint progressivament fins al capdamunt, on trobarem el trencall per pujar al pic de la Güena amb molt bones vistes sobre el mar, la Serra de Llaberia i les Muntanyes de Tivissa-Vandellòs. Seguim per la pista i arribem fins a la font de la Duera, on trobem el GR.
Des d'aquí es pot agafar un senderó agrest que puja fins a la punta de Santa Marina. Agafem el GR a la dreta en direcció al Santuari de Santa Marina, seguint una còmoda pista que descendeix suaument. Val la pena entrar al Santuari i buscar la reproducció dels dips i de la història de Santa Marina. Creuem la carretera i la zona de pícnic i continuem pel GR en direcció a Pratdip, passant per l'antic balneari en ruïnes. Més endavant, creuarem de nou la carretera, seguint-la un petit tram, i enfilarem cap al Coll de Prevell entre camps d'avellaners, fins davallar de nou cap a Pratdip.






